Zuid-Afrika 7 - Route 62, Kaapstad en Garden Route

30 juni 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Zaterdagochtend zijn we (Frank, Nico, Bart, Nadieh, Jet, Nadien en ik) op tijd vertrokken aan onze roadtrip richting Kaapstad. We werden uitgezwaaid door Jonathan en Franzi (onze Duitse vrienden) die we niet meer zullen zien in Zuid-Afrika.

Eerste bestemming: Oudtshoorn. Op ongeveer 6 uur rijden van Port Alfred. Doordat we op tijd vertrokken hebben we toen we aankwamen nog tijd gehad even bij een boerderij in de buurt langs te gaan waar ze twee baby kameelperde (Afrikaans voor giraffen) hadden. En natuurlijk struisvogels. Die had ik wel als heerlijk biefstukje bereid op mn bord zien liggen, maar hier hadden ze nog de levende variant lopen, haha. Hierna zijn we terug naar de accomodatie gegaan en heerlijk uit eten geweest bij een lokaal restaurantje.

Zondagochtend zijn we weer vroeg in de auto gestapt onderweg naar Stellenbosch, waar we een wijnproeverij hadden geboekt. Helaas moest ik rijden dus heb ik alleen echt kunnen proeven en niet, zoals de rest, kunnen drinken. Maar dat mocht de pret niet drukken en na heerlijke kaas- en een vleesplankjes zijn we in de auto gestapt om na een uurtje rijden aan te komen in Kaapstad! Na onze spullen gedropt te hebben zijn we gaan eten bij Marcos African Place, een super leuk restaurant met live muziek en dans. En ik heb voor het eerst krokodil geproefd! Best lekker! Na een dansje te hebben gewaagd met de vrouw van de band zijn we terug gegaan en gesloopt van de dag lekker op tijd er in!

Maandag hebben we in de ochtend een walking city tour gedaan door het centrum van Kaapstad. De guide vertelde veel leuke informatie over bepaalde gebouwen en plekken en de geschiedenis ervan. Na een lunch in t zonnetje zijn we richting de tafelberg gereden. Samen met Frank, Bart, Nico en Jet heb ik deze beklommen. En wat een klim dat het was, het was echt afzien, maar het helemaal waard! We hebben dr 1,5 uur over gedaan, wat nog best een prestatie is. Boven op de berg hebben we Nadien en Nadieh weer ontmoet, die met de gondel omhoog zijn gegaan. En zoals t goede support betaamd, hadden ze een welverdiend wijntje/biertje voor ons besteld. Je kan je wel bedenken dat die er goed in ging, haha. Het uitzicht bovenop de tafelberg is zo onwerkelijk, uitgestrekt en mooi, dat het op een foto niet is vast te leggen. Omdat we eind van de middag zijn begonnen met de hike, konden we aan de top de zon zien ondergaan. En hoe donkerder het werd, hoe levendiger Kaapstad leek te worden. De hele stad lichtte op in het donker. Na genoten te hebben van het uitzicht hebben we de laatste gondel teug genomen. Die avond waren we allemaal gesloopt en na een heerlijke pizza op tijd ons nest in gegaan.

Dinsdagochtend hebben we om 9 uur de boot naar Robben eiland genomen. Een activiteit die sowieso bovenaan mijn to-do list stond. Op het eiland hebben we een bustour over het eiland gedaan waarbij van alles werd verteld over de verschillende locaties. Hierna heeft een oud political prisoner ons een rondleiding gegeven door de gevangenis waar Nelson Mandela 18 van zijn 27 jaar gevangenschap heeft doorgebracht. Het was heel indrukwekkend en na een wilde vaart terug naar het vasteland zijn we in de auto gestapt, want de volgende activiteit stond alweer op de planning: kaap de goede hoop. Na een rit van 1,5 uur kwamen we aan bij het meest zuid-westelijke punt van Afrika. Het uitzicht hier is echt ontzettend mooi. En ja, wanneer je naar zo'n toeristisch punt gaat dan is het natuurlijk nooit lang wachten tot de eerst volgende bus met Chinezen arriveert. Wat het voor ons onmogelijk maakte een foto te kunnen maken met het bord, zonder Chinees. Na nog even rond gekeken te hebben zijn we weer in de auto gestapt, laatste activiteit van de dag: Boulders beach. Niet omdat we wilden zonnen of zwemmen, maar om pinguïns te spotten! Zie foto's, er waren dr super veel en t is echt heel leuk om ze van zo dichtbij in het wild te kunnen zien! Hierna zijn we, je raad het al, met zn allen gaan eten en het bijbehorende wijntje gedronken uiteraard.

Woensdag was de dag voor souvernirs! In de ochtend hebben we eerst Nadieh uitgezwaaid, die het vliegtuig naar Port Elisabeth pakte, omdat ze eerder vertrekt uit SA. Hierna zijn we naar green market square gelopen waar de leukste kraampjes met de mooiste souvernirs te vinden zijn. Op een gegeven moment werd het zo hectisch door iedereen die wat aan wil bieden, dat we maar ergens even moesten gaan zitten en wat drinken om bij te komen, haha. Hierna zijn Frank, Nico, Nadien en ik naar het slavenhuis geweest. Dit is een nu ingericht museum dat gaat over de slavernij in Zuid Afrika, voornamelijk in de kaap en dus door de VOC. Iets dat ik heel interessant vind en wat ook indruk heeft gemaakt. Dit is niet de geschiedenis die je op school in de geschiedenisboeken las. Hierna zijn we met zn allen naar het waterfront gegaan, dit is bij de haven waar veel restaurantjes en winkeltjes enzo zitten. Hier hebben we gegeten als laatste avondmaal in Kaapstad, want donderdag begon onze terugreis alweer.

Donderdag was het begin van het einde van onze reis. We zijn richting Mosselbaai gereden,  waar we onze laatste overnachting hadden geboekt voordat we weer naar Port Alfred zouden rijden. Hier kwamen we in de middag aan, wat ons nog even de tijd gaf een mooi uitzichtpunt te bezoeken aan de kust. Hierna zijn we bij een kneuterige pizzeria gaan eten en vroeg op bed, want vrijdag zijn we om 7 uur vertrokken naar Port Alfred, waar we begin van de middag aankwamen.

Nu is het tijd om onze koffers te pakken, want morgen vliegen we via Johannesburg en Frankfurt weer naar Nederland! Het was een ongelooflijke ervaring deze reis, maar zoals ze zeggen: Oost, West, thuis best! Toch?