Zuid-Afrika 6 - Durban en the Wild Coast

18 juni 2017

Een trip van meer dan 2000 kilometer!

Maandagochtend zijn Nadien en ik onze trip begonnen richting Port Saint Johns, een klein kustplaatsje halverwege richting Durban. Rijden hier is zo leuk en al een ervaring opzich met alle uitgestrekte landschappen die we kruizen. Naast dat het leuk is, is het ook heel vermoeiend door het constant schakelen om de berg op en af te komen en de vele bochten in de weg. Na een rit van 6,5 uur kwamen we voor het donker aan in Port Saint Johns waar onze accomodatie zou moeten zitten. Door een smalle stijle grindweg te volgen kwamen we aan bij de accomodatie. Het huisje, waarvan wij de bovenste ruimte hadden, deelden we met twee Canadeze stellen en een dochter, super leuke mensen. Mede door dat ze ons meteen een wijntje aanboden, haha. Die avond zijn we op tijd op bed gegaan en de volgende ochtend op tijd opgestaan om onze route te vervolgen richting Durban, een rit van nog 6 uur. En door onze strakke planning is het ons ondanks alle wegwerkzaamheden (en dat zijn er veel) gelukt voor het donker in de volgende accomodatie aan te komen. Het was weer een lange rit dus waren we gesloopt en zijn we (na het welverdiende wijntje uiteraard) op tijd op bed gegaan.

Woensdagochtend zijn we samen met Stacey (een meisje die ook in t hostel sliep) op tour gegaan met Johnny. Johnny is opgegroeid in Durban en nam ons mee op walking tour om het echte Durban te zien. Nou en dat hebben we gezien! Wat een indrukken en wat een stad is dit. Durban kent een enorme Indiase gemeenschap, de grootste zelfs buiten India zelf. En dat is te zien op straat. We zijn de dag begonnen door verschillende markten te bezoeken. De Indiase invloeden waren hier goed te zien. Ik heb een armbandje gekocht van touw bij een Indiase vrouw, wat mij geluk en geld moet brengen. Dat geluk zit wel goed, maar het geld gedeelte moet nog komen, en snel ook, want na 3 maanden is het 'heilige' er vanaf is me verteld. Hierna zijn we naar een soort straatrestaurant geweest, hier serveren ze het vlees van het hoofd van een koe. Niet echt smakelijk, vooral niet als de tafel waaraan je eet direct naast de tafel is waar in een hoofd van een andere koe wordt gesneden (foto). De volgende markt was een traditional/spiritual markt. Op deze markt, of straat eigenlijk, waren alle kramen voorzien van dode dieren, hangend voor de kraam. Helaas mochten we geen foto's maken. Van slangen, tot vogels, tot krokodillen tot apen, alles hing er, kan je nagaan wat voor geur er af kwam, want ja, dode dieren trekt natuurlijk ook levende dieren aan.. kakkerlakken, vliegen en andere insecten. Van de ene markt loop je hier in de andere, en na een aantal verschillende hebben we weer een busje gepakt richting het strand, waar we langs de boulevard hebben gelopen en uiteindelijk de dag hebben afgesloten met een drankje op de pier. Het was echt een super ervaring!

Donderdagochtend zijn we vertrokken naar Isithumba, een Zulu dorp vlak buiten Durban. Hier hebben we een rondleiding gehad van Scebi (uitspraak laat ik achterwege, haha). Hij vertelde ons over de gebruiken van de Zulu's, de geschiedenis en we hebben een spiritual healer bezocht. Toen we binnen kwamen in de rondavel (ronde hut) werd ons verteld om aan de linker kant te gaan zitten, op de grond. De mannen zitten rechts op een bankje. De reden hiervoor is dat de vrouwen (en evt. kinderen) altijd achter de deur zitten en dus 'beschermd' zijn voor gevaar van buiten af. De mannen zitten meteen rechts van de deur en kunnen op die manier gevaar zien aankomen. De dag was gevuld met weetjes zoals deze, die zal ik in dit reisblog besparen, want het zijn er te veel. Na het dorp zijn we richting de rivier gelopen. Deze komt vanuit Drakensbergen en mondt uit in de Indische Oceaan bij Durban. Hierna hebben we een lunch gehad van kip (natuurlijk), spinazie, tomaat en een soort pap. Na de lunch was de tour voorbij en zijn we terug in de auto gestapt naar Durban. Hier hebben we nog een braai gehad met anderen uit het hostel en daarna natuurlijk op bed, want de volgende dag stond ook alweer volgepland!

Vrijdagochtend zijn we om 8 uur vertrokken vanuit Durban. Bestemming: Oribi Gorge Nature Reserve. Vandaag was het Youth Day in Zuid-Afrika, een nationale vrije dag (Google Soweto Uprising en je vind de oorsprong van deze dag) wat ervoor zorgde dat het rustig was in het park. Hier hebben we een game drive gedaan en op verschillende uitkijkpunten genoten van de prachtige natuur. Het is nog elke keer ongelofelijk hoe groot, groen en uitgestrekt dit land is. De foto's zeggen niet half hoe mooi het is (maar bekijk ze toch maar, want het is prachtig!). Na het park zijn we doorgereden naar Port Edward, waar we voor een nacht een kamer hebben geboekt. Omdat het nog niet donker was, en je hier alles uit de dag moet halen, omdat ie om 6 u zo goed als afgelopen is, zijn we naar het casino gereden in de buurt. Toen we binnen kwamen had ik echt de indruk van Las Vegas (wat ik alleen ken van de films natuurlijk). Ontelbaar veel gokapparaten naast elkaar. Jong, oud, blank, donker, kleurling, alles zat er! Ik heb zelf niet gegokt maar los van dat was het super leuk om te zien. Aan de andere kant van de hal zat een gaming hal (voor de jonge gokker, haha). En na een potje air hockey en wat rondlopen zijn we weer in de auto gestapt, want ja, voor het donker thuis zijn ;).

Je raad het al, zaterdag ochtend zijn we weer op tijd vertrokken. Dit keer richting Coffee Bay. Hier kwamen we rond 2 uur smiddags aan, wat ons in de gelegenheid stelde nog iets te zien voordat het donker zou worden. We zijn naar 'hole in the wall' gegaan. Dit is een enorme klif waar door de golven een gat in is gekomen. Heel indrukwekkend om die hoogte te zien en het zeewater dat met geweld door het gat gaat. Hierna hebben we wat gegeten bij het hostel en op tijd naar bed, want de laatste dag van onze trip stond voor de deur, en dat was (hoe kan het ook anders) weer een drukke!

Zondag zijn we vertrokken richting Mthatha, waar het Nelson Mandela museum is gevestigd. Hier hebben we rondgelopen en heel veel informatie gelezen en gezien over zijn leven, super interessant! Hierna zijn we doorgereden richting Port Alfred, maar eerst langs de McDonalds in Oos-Londen, want dat was al te lang geleden voor ons, haha.

Al met al een super leuke, indrukwekkende, leerzame en vermoeiende week gehad!!

Ohja, over ons karaoke event, we staan in de lokale krant van Port Alfred, zie foto! :)

1. Riette Lubach:
    20 juni 2017
    Lau, wat toch indrukwekkend. En je beschrijft het heel mooi! De foto's zijn indrukwekkend, wat zal dat in het echt zijn. Echt bijzonder dat je dit allemaal mee maakt. Dikke kus!