Zuid-Afrika 4 - Hogsback

28 mei 2017

Afgelopen weekend zijn we met een groep van 8 naar Hogsback geweest, in de bergen. Het weekend is goed samen te vatten met de volgende woorden: winter, wijn en heel veel lachen.

Vrijdagochtend zijn we om half 9 naar de autoverhuur gelopen om de auto's op te halen. Daarna natuurlijk eerst naar de supermarkt voor snacks en naar de liquor store voor wijn en bier. Toen begonnen we aan onze rit van 3 uur richting Hogsback. De route erheen is echt super mooi, door bergen heen en sommige stukken van haarspeldbocht naar haarspeldbocht, met prachtige uitzichten! Hogsback staat bekend als een beetje hippie en/of sprookjes achtig en dat was meteen te zien toen we aankwamen bij het hostel. Overal op de muren waren elfjes getekend en alle kamers/huizen hadden namen van personages uit Lord of the Rings. Super leuk sfeertje! Nadat we onze spullen hadden gedropt ik het hostel zijn we meteen aan een hike begonnen in het bos. Bij het begin van de route stond d'r een enorme hond (van het hostel) te wachten, toen we begonnen te lopen liep ie meteen voorop, hij is de hele route met ons meegelopen, zo hadden we een echte gids, haha. De hike was niet zwaar, maar soms wel een geklauter aangezien er soms hele bomen op het pad lagen. Aan het eind van de hike kwamen we uit bij een waterval, waar we even gezeten hebben om vervolgens omhoog te klimmen terug naar de weg. Toen we daar aankwamen bleek dat er boven een braai gaande was. Een van de meiden vertelde dat ze studenten waren van een universiteit in de buurt en hier een feestje vierden omdat ze geslaagd waren. Al snel werden we uitgenodigd mee te drinken en een dansje te wagen (ze hadden een auto met luide speakers mee). Super leuk en we hebben enorm gelachen met ze, helaas kon ik geen drankje mee doen omdat we nog terug moesten rijden, maar ondanks dat was het feest! Vlak voordat het donker werd zijn we terug gereden zodat we op tijd terug waren. In het hostel hebben we met z'n allen pizza gegeten en wijntjes gedronken bij de openhaard (want het was suuuuper koud!!).

Zaterdagochtend zijn we na het ontbijt met z'n 9en naar een uitkijkpunt iets verderop gereden. (Voor de oplettende lezer: dat is inderdaad een meer dan vrijdag. Dat komt omdat een van de jongens vannacht in de hostelkroeg een Amerikaanse vrijwilligerswerker uit Zambia heeft ontmoet en uitgenodigd voor onze trip van die dag. haha) Na een stukje lopen hadden we een super mooi uitzicht over de bergen en het dal. Ik zag nog net geen hobbits of orks lopen, anders zou je zo zeggen dat je je in middle earth bevind, zo uitgestrekt en mooi! Hierna zijn we naar een labyrinth gegaan iets verderop. In de folder stond een lang verhaal van innerlijke rust vinden, de toekomst voor je zien en blablabla, zo spiritueel is het niet geworden, maar toch heb ik de gehele 700 meter van het labyrinth gelopen. Helaas ben ik er niet wijzer, rustiger of gelukkiger van geworden, haha. Hierna zijn we weer in de auto gestapt en bij een super schattig restaurantje gaan lunchen met z'n allen. Toen snel terug in de auto want om 14:00 gaat de liquor store dicht en er moest natuurlijk nog wijn gehaald worden. Het is niet een normale drankwinkel, namelijk als je binnen komt is er een balie met daarachter de winkel, om de winkel in te komen moet het personeel het hek voor je open doen. We waren de enigen die naar binnen gingen, de lokale mensen bestellen allemaal aan de balie, heel apart. Hierna kwamen we op het idee die avond te gaan koken (ik heb al bijna 5 maanden niet gekookt en ik mis het echt!). Dus nog meer boodschappen doen!  Terug in ons huis voor die nacht leek het ons een goed idee de kachel aan te doen. In het huis staat een heel oud fornuis/kachel iets en met behulp van wat papier en hout hadden we zo een vuurtje aan, een nadeel, de jongens hadden t vuurtje in het dichte gedeelte aan de voorkant aangemaakt, wat ertoe leidde dat binnen de kortste keren het hele huis blauw van de rook stond, haha oeps. Dus iedereen de jas aan, deken omgeslagen en alle ramen en deuren wagenweid open, zodat we nog een beetje konden ademen. Dit kon de pret niet drukken want de kaarten lagen al op tafel voor een ouderwets drankspelletje. Na een paar keer goed verliezen, leek het me hoog tijd om te beginnen met koken. Ik en Jonathan hebben samen twee verschillende pasta's gemaakt. Al zingend en dansend stonden we eten te koken terwijl de rest nog druk was met kaarten. Gelukkig was iedereen blij met het resultaat en hebben we heerlijk met z'n allen gegeten en gedronken. De afwas was een zorg voor later en dus was het tijd voor nog een wijntje. Op een gegeven moment stonden we allemaal dansend mee te schreeuwen en te zingen op de gekste nummers. Voor buitenstaanders zouden we als niet 100 beschouwd worden, maar wat hebben we gelachen met z'n allen.

Zondagochtend was zwaar. De douche werd niet warm (dat is de afgelopen 5 maanden constant een gok geweest), dus waren we allemaal brak, koud en stinkend van de rook en de de pannen pasta die de hele nacht hebben gewacht op een afwasbeurt. Na het tandenpoetsen, het opdweilen van de wijn op de grond en ontbijten zijn we vertrokken. Eerst zijn we nog bij de waterval geweest waar we vrijdag met de hike ook waren langsgekomen, alleen nu bovenop, wat weer een prachtig uitzicht gaf. Na de nodige fotoshoot van iedereen zijn we weer in de auto gestapt richting Port Alfred, maar voordat we daar heen gingen moest er natuurlijk eerst nog geluncht worden. Dit hebben we gedaan in Kenton on Sea, bij een super leuk restaurant met uitzicht op zee. En na dit lachwekkende, vermoeiende en indrukwekkende weekend lig ik nu eindelijk op bed. Tijd voor wat rust!

1. Albert Lubach:
    30 mei 2017
    Goedemorgen Laura,
    Ben eindelijk zover dat ik je reisblogs even goed kan lezen, ben maar even weer bij het begin begonnen en kan niet anders zeggen wat een avonturen beleef je toch.
    Het landschap van Afrika is bijzonder mooi die uitgestrektheid ik wou dat ik er bij kon zijn . deze ervaringen die je nu opdoet zullen je hele leven bij je blijven en zullen een belangrijk onderdeel zijn voor je verdere toekomst, ben ervan overtuigd dat Nederland te klein voor je is en dat je nog ergens voor een periode in het buitenland gaat werken. Afrika is een bijzonder mooi land uitgestrekt en groot dat ik er graag nog een keer naar toe willen gaan jammer dat ik morgen met je verjaardag er niet bij kan zijn maak er in ieder geval een leuke dag van groetjes je liefhebbende vader.

PS. zou blij zijn als je weer thuis bent
  2. Berend:
    4 juni 2017
    Ik vindt het super leuk dat jullie je daar zo vermaken. Je verhalen zijn erg mooi om te lezen. Ze geven een mooi beeld van wat jullie daar allemaal beleven. Maak er nog wat moois van met zijn allen die laatste paar weken.