Bali 1 - De eerste dag

5 februari 2017 - Denpasar, Indonesië

Hoi!

Na het afscheid nemen op schiphol begon de reis, bestemming: Denpasar met een overstap in Jakarta. Ik had nog nooit zo lang stil gezeten dus het was een hele opgave om de eerste 13 uur in het vliegtuig mij rustig te houden. Gelukkig was er genoeg vermaak en heb ik wel 3 uurtjes kunnen slapen tussen de vliegtuigmaaltijden door. Toen we eindelijk gingen landen in Jakarta smachtten Nadien en ik natuurlijk naar de nodige nicotine. Dus het plan was zo snel mogelijk in die behoefte te kunnen voorzien. Het eerste cultuurverschil was al gauw te merken, namelijk informatievoorziening. We werden door verschillende mensen een kant op gestuurd maar zelf wisten we niet waarheen, toen kwamen we bij een rij aan en was het dus wachten, Waarvoor? Waarom? Hoe lang? Geen idee. Na een kwartier konden we eindelijk door en moesten we een bus in stappen (die ons naar een andere terminal bracht). We waren al op de hoogte dat hier een rookruimte zou zijn, dus we konden niet wachten natuurlijk, maar toen we boven kwamen werd ons met handgebaren duidelijk gemaakt dat we snel door moesten omdat we moesten inchecken voor onze vlucht, dus helaas snel door naar de gate en inchecken. Vervolgens liepen we naar beneden weer naar buiten om weer in dezelfde bus te stappen terug naar de terminal waar we net vandaan kwamen, zucht! Snel dan maar een peukie buiten voordat we het tweede vliegtuig in stappen. Vanaf toen was het nog maar 1,5 uur vliegen en de tijd vloog voorbij. Dan denk je dat je er bent, maar nee, er stond nog een busrit van 1,5 uur op ons te wachten. Ik heb mijn ogen uitgekeken onderweg. Het verkeer is hier een grote chaos. Scooters die ladders vervoeren, een vrouw met 3 kids op een scooter, alles rijd door elkaar heen. De belijning op de weg is voor de sier en knipperlichten worden amper gebruikt, want ja, als je ergens heen wil toeter je gewoon! Na een zware reis dus eindelijk in het hotel, na ontvangst van onze sleutels gingen we in de lift naar boven, waar we twee meiden op de hal zien staan. Een mega kakkerlak op hun bedrand, dus na opening van onze deur eerst onze kamer geïnspecteerd op ongedierte. Gelukkig was onze kamer insectvrij en konden we rustig even douchen (eindelijk!).

De volgende dag moesten we natuurlijk naar het strand. Op Bali is geen openbaar vervoer, dus alles gaat per auto of scooter. Na het downloaden van 3 verschillende apps voor taxi's hebben we uiteindelijk via Uber een chauffeur gevonden. Super handige app, aangezien deze alle communicatie verzorgt tussen chauffeur en passagier (aankomsttijd, tarief etc). Aangekomen bij het strand moest er natuurlijk eerst gegeten worden. Bij een heerlijk strandtentje met uitzicht over zee gegeten. Toen was het tijd om het water in te gaan, maar wat een golven! Het is niet even rustig badderen want zodra je in het water bent en niet springt of duikt voor de volgende golf, word je met grof geweld heen en weer geschud door al het water. Super leuk die golven, ook heel vermoeiend, haha. Na even op 't strand te zijn geweest leek het ons een goed idee even een grote supermarkt op te zoeken voor de nodige boodschapjes, dus weer een taxi besteld en uiteindelijk kwamen we bij een enorm complex uit. Toen we binnenkwamen deed het me denken aan de zwarte markt in Beverwijk; allemaal kleine hokjes met verschillende artikelen. Na 3 verdiepingen omhoog te zijn gegaan kwamen eindelijk bij de supermarkt waar we onze boodschappen konden doen. En er was een wijnschap!!!! Helaas, het goedkoopste wijntje was omgerekend 17 euro, dus de keuze voor bier was snel gemaakt. Terug in het hotel even opgefrist en bij een restaurantje aan de overkant van de straat wat gegeten. Natuurlijk dan nog wat biertjes drinken bij het hotel, waar steeds meer Stenden studenten aankomen van een lange reis. De sfeer is goed en het klimaat kan ik ook wel aan wennen. Een super eerste dag op Bali. Doei!

1. Helma:
    9 februari 2017
    hee Lau mooi verhaal, mooi dat jullie veilig aangekomen zijn !! veel plezier de komende tijd en goed op elkaar passen!! groetjes en kus van Ronnie & Helma