Bali 2 - Tanah Lot, Tegenungan, Lembongan

19 februari 2017 - Denpasar, Indonesië

Hoi!

Ik ben nu inmiddels twee weken hier en ik kan wel zeggen dat ik aan dit leven kan wennen, haha. De afgelopen twee weken hebben we veel gezien en gedaan (naast school dan natuurlijk). Ik verbaas me nog steeds over hoe anders het hier is dan in Nederland. Ik heb hier in twee weken tijd al vaker in een taxi gezeten dan mijn hele leven in Nederland, haha. Er zijn hier geen snelwegen en ik heb nog niemand harder zien rijden dan 60 km/u. Nog iets anders, tampons zijn hier niet te koop. We hebben een uitzondering gezien: een pakje van 8 tampons voor 7 euro! Ze kennen het hier verder ook niet, dus een tip voor de mensen die hier naar afreizen! En nog het allerbeste wat anders is dan Nederland: Go-Jek. Dit is een app waarmee je alles, maar dan ook alles kan bestellen. Boodschappen kan je laten bezorgen, een massage bestellen, een taxi regelen (in auto of op scooter) maar ook gewoon eten laten afhalen bij elk willekeurig restaurant. Het is hier ook zo ontzettend goedkoop (buiten de toeristische plekken om dan). Voor 1,50 kan je hier bij een plaatselijke warung een grote avondmaaltijd eten plus wat drinken, dat word wennen als ik straks thuis weer moet koken :)

We hoeven praktisch alleen op dinsdag en donderdag naar school toe, daarnaast hebben we natuurlijk de nodige opdrachten en een onderzoek dat we moeten uitvoeren, maar tot nu toe is er veel vrije tijd, en die wordt benut!

Tunjuk, Tanah Lot & Tegenungan

We hebben de eerste fieldtrip gehad met school. Naar Tunjuk, een typisch Balinees dorp. Het eerste waar we aankwamen waren boeren bezig met twee koeien het land te bewerken, ze hadden van die typische hoedjes op (zie foto’s) en al snel kwamen we er achter dat de bedoeling was dat wij ook met de voetjes in de modder mochten. Hoedje op, sarong aan en gaan, super leuk om te zien en te doen. Hierna hebben we nog een rondleiding gekregen over het land en wat er verbouwd werd. Kokoswater gedronken, naar de boerderij geweest en uiteindelijk een typisch Balinese maaltijd gehad. Ik heb geen idee wat ik heb gegeten, maar het leefde gelukkig niet meer en smaakte over het algemeen goed, haha.

Vorige week zijn we naar Tanah lot geweest, een tempel in zee die alleen te bereiken is wanneer het eb is. Heel indrukwekkend en vooral leuk. Al snel bleek dat de toeristische attractie daar niet de tempel was, maar wij zelf (zes blonde meiden met blauwe ogen). We konden nog geen 5 minuten ergens staan of er werd wel gevraagd of we met iemand op de foto wilden gaan. In het begin was het grappig, maar op een gegeven moment kwamen we niet meer van de mensen af. Als klap op de vuurpijl werd zelfs gevraagd of we met iemand's baby op de foto wilden. Na de drukte te zijn ontvlucht hebben we bij een heel leuk restaurant gegeten. In dezelfde week zijn we naar Tegenungan geweest. Dit is een van de vele watervallen op Bali. Bij aankomst zagen we al een bord staan: in het regenseizoen ziet het er zo uit: met een foto van een grote bruine waterval en als extra informatie: 'Like brown sugar'. Niet iets om erg enthousiast van te worden dus. Na een lange klim van trappen met ongelijke treden en rotsblokken kwamen we beneden bij de waterval aan. Gelukkig zag deze er prachtig uit en niet als de 'brown sugar' als op het bord stond. Comfortabel zwemmen is het niet met alle stenen en rotsblokken, maar je moet wat overhebben om jaloersmakende foto's te maken natuurlijk, haha. Na de nodige afkoeling weer een enorme klim omhoog gedaan om vanaf daar een taxi te bestellen terug naar het hotel.

Lembongan

Op dit moment (zondagmiddag) ben ik net terug van een weekendje Lembongan. Dit is een eiland op een half uurtje varen vanaf Sanur (Bali) en is wel 8 vierkante kilometer groot. Na de bootreis zijn we in een klein busje met z’n 10en naar ons verblijf gebracht. We hadden per twee een eigen kamer/huisje en uitzicht over het eiland en de zee. (zie foto’s). In Bali durfde ik het nog niet aan om een scooter te huren maar op dit eiland is het niet zo druk en chaotisch, dus kon ik mooi oefenen! Het links rijden viel me reuze mee en voelde niet eens zo heel vreemd aan, behalve bij kruispunten had ik soms wat twijfels, maar hier geld gelukkig de regel: wie als eerst aankomt neemt gewoon voorrang, lekker makkelijk. Op de scooters het eiland ontdekken voelde echt als de ultieme vakantie, hier was de zee zo blauw en de stranden zo wit, echt plaatjes! Het is zo veel mooier en schoner dan Bali. Gisteren zijn we wezen snorkelen en volgens mij heb ik elk personage van de film Finding Nemo gezien (behalve Nemo zelf dan). De vissen waren zo dicht bij en het koraal had alle kleuren van de regenboog. National Geographic in real life, alleen de stem van David Attenborough miste nog, haha.’s Avonds toen we net terug waren op de scooters bij ons verblijf werd in een keer alles zwart. De stroom was op het hele eiland uitgevallen. Met lichtjes op onze telefoon hebben we nog een beetje kunnen rondkijken maar eng was het wel. Al snel gingen de lampen bij ons verblijf weer aan, maar de rest van het eiland bleef voornamelijk zwart. Na navraag te hebben gedaan bleek dat dit een dagelijks iets is op Lembongan. Er word te veel geconsumeerd. ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’, want doordat alles zo donker was, hadden we een prachtig zicht op de sterren. Ik heb nog nooit zo’n mooie sterrenhemel gezien en ik kan nog zo veel meer vertellen over hoe mooi het was daar, maar bekijk de foto’s, die spreken voor zich!

Nu zijn we weer ‘thuis’ op Bali en ga ik voor school bezig, tot de volgende blog!

1. Lennard:
    19 februari 2017
    leuk om te lezen laura! heel veel plezier
  2. Hanneke:
    My goodness, wat een zaligheid daar! Geniet ervan! Veel liefs van Hanneke
  3. Hanneke:
    Lieve Laura, my goodness, wat een zaligheid daar! Veel liefs Hanneke
  4. Geke & Guus:
    26 februari 2017
    Prachtige foto's ook! Leuk om jullie zo te zien genieten en jullie avonturen te lezen!

Dikke kuss.