Bali 8 - Zilverfabriek, Spa en Nyepi

2 april 2017

Onze plannen waren in duigen gevallen vorig weekend. Isa, Nadien en ik hadden net een hotel geboekt vlak bij mount Batur om de volgende dag deze te beklimmen. Nog even checken wat voor weer het zou worden tijdens het inpakken van onze tassen en dan zouden we vertrekken, maar toen we zagen dat er een en al onweer werd voorspeld hebben we het hotel maar zo snel mogelijk geannuleerd. Niet alleen daar zou het slecht weer worden, maar in heel Bali. Last minute moesten we dus een alternatief vinden voor onze weekend plannen. Op zaterdag zijn we naar een kleine zilverfabriek geweest, waar mensen met de hand, onder matige werkomstandigheden, de mooiste sieraden maken (zie foto's). Na hier even rondgekeken te hebben zijn we weer op de scooter terug naar het hotel gestapt, net op tijd, want het begon weer te stormen.

De volgende, nog regenachtiger en triestere, dag leek het ons een goed idee naar de spa te gaan. Hier kan je je voor omgerekend 8 euro een uur laten masseren van top tot teen, of nouja niet tot teen aangezien ik van te voren duidelijk heb kunnen maken dat ze m'n voeten echt moest overslaan, haha.

Afgelopen week was het Nyepi, ook wel nieuwjaar. Dit vieren ze op Bali zes dagen, waarbij aan het einde van de tweede dag grote optochten worden gehouden met allemaal angstaanjagende beelden. Hier beginnen de locals ongeveer twee maanden van te voren aan te werken. Bekijk de foto's en video's bij dit reisblog om een indruk te krijgen van de avond. Op het kruispunt vlak bij ons hotel verzamelde een enorme groep mensen zich om te kunnen kijken naar de optocht. Hierna werd een voor een beeld door een groep het kruispunt op gedragen en begonnen ze te dansen (met beeld) op de muziek die elke groep zelf verzorgde. Dit duurde ongeveer een half uur per groep. Logistiek gezien was het een grote chaos en hierdoor duurde alles nog langer, maar mooi was het wel! De beelden zien er eng uit, de avond is ook bedoeld om kwade geesten weg te jagen van Bali.

De volgende ochtend was Nyepi day, dit is een stiltedag op Bali. De gedachte hier achter is dat de kwade geesten die over Bali vliegen het eiland niet opmerken en er dus aan voorbij gaan. Vanaf 6:00 tot de volgende ochtend 6:00 is het eiland doodstil, niemand loopt op straat, er schijnt nergens licht naar buiten, er is geen verkeer, havens en vliegveld zijn ook dicht. Het enige geluid komt van de straathonden verderop die naar elkaar blaffen en janken. We waren verplicht in het hotel te blijven, gelukkig mochten we wel bij het zwembad liggen en scheen de zon. Die avond hebben we op het balkon gezeten en omdat het zo donker was op het hele eiland, waren de sterren enorm goed te zien. Dit was de mooiste sterrenhemel die ik ooit heb gezien en dat het eiland zo donker en stil was maakte het alleen maar meer bijzonder.

Op dit moment zitten we op de boot naar Lombok. Ons plan was naar Nusa Penida te gaan, maar die boot was al vertrokken  (1,5 uur te vroeg). Natuurlijk werden ons tal van opties geboden om met andere boten mee te gaan voor een 'nice price' van IDR 250.000, veel te duur. Los van dat wilden we graag onze scooters mee naar het eiland en moesten we wel met de public ferry. Uiteindelijk besloten maar gewoon de boot naar Lombok te pakken en wel te kijken hoe het verder ging. Na onze scooters te hebben geparkeerd in het ruim en naar boven te zijn gelopen, toch maar even gevraagd hoe lang het ging duren en of ie echt niet nog een stop zou maken bij Nusa Penida. Antwoord: 'no stops, one way, four hours'. Nu zitten we dus op een boot naar Lombok, waar we geen hotel hebben gereserveerd en totaal niet weten wat we daar gaan doen.. laten we het er maar op houden dat dit een avontuur is en dat we de mooiste plekjes van Lombok gaan zien. We hebben in ieder geval onze scooters bij ons! Wordt vervolgd..
(Gisteren geschreven)