Zuid-Afrika 1 - Eerste week en Tsitsikamma

9 mei 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Na 37 uur onderweg te zijn geweest vanuit Bali zijn we via Qatar in Zuid-Afrika aangekomen. Vanaf het vliegveld in Port Elizabeth zijn we opgepikt en naar Port Alfred gebracht. Hier zullen we dus de komende 2 maanden verblijven.

Alles hier lijkt het tegenovergestelde van Bali te zijn. Het landschap is zo uitgestrekt en soms lijkt het wel of er niemand anders op de weg rijdt. In tegenstelling tot Bali, waar de scooters van alle kanten lijken te komen.

Na een eerste week school hebben we met een groep van 8 een weekend weg geboekt. Alles is hier 'ver weg' dus ben je verplicht een auto te huren. Het links rijden waren we gelukkig al gewend van Bali, maar daar hebben we geen auto gereden. We hebben voor t weekend een VW polo gehuurd en na een paar keer met rechts naar de deur te hebben gegrepen i.p.v. met links naar de pook, kreeg ik het schakelen ook een beetje door. Als we het doen, doen we het goed, dus een trip van 370 km was de eerste dag al gedaan, naar keurboomstrand, vlakbij Plettenbergbaai. Die vrijdag zijn we naar Tsitsikamma geweest, waar de rest van de groep is wezen Bungeejumpen. Ik niet, 't is mijn tijd nog niet om te sterven, dacht ik. Gelukkig hebben ze het overleefd en zijn we die middag met z'n allen gaan ziplinen. Nadat we in een tuigje zijn gelezen, een helmpje opgezet hebben en handschoenen aankregen waren we klaar om te gaan. Onder begeleiding van twee super leuke guides zijn we het bos in gegaan en over 10 kabels van boom tot boom geslingerd. Op een van de bomen zat een kameleon en een van de guides kreeg m te pakken en gaf m aan ons. Het prikt een beetje als deze over je arm loopt en onze guide liet ons weten dat ie ons niet zo leuk vond aangezien ie helemaal donker van kleur werd (de kameleon dan he, haha). Het was super leuk om zo hoog in de bomen te zijn en het bos van een andere kant te zien!

Zaterdag zijn we op tijd vertrokken en naar Tsitsikamma geweest (natuurgebied) hier hebben we met de meiden (4) een korte hike gedaan van 2km van en naar een grote hangbrug (zie foto's). Na de lunch hebben we onze trip terug vervolgt richting Jeffreysbay, waar we ook nog een nacht zouden slapen. Hier zijn we savonds met z'n allen op stap geweest en hebben we onder andere Afrikaans karaoke gezongen, iets dat best te doen is als Nederlander. Nadien en ik hebben de afgelopen 3 maanden in Bali amper wijn kunnen drinken (want: duur & niet lekker) dus het is voor ons echt een verademing om in de supermarkt 3 liter (goede) wijn voor omgerekend 6 euro te kunnen kopen! Tot nu toe hebben we dus ook goed genoten van de wijntjes!

Afgelopen zondag zijn we weer terug gekomen in Port Alfred en ik moet zeggen dat ik nog steeds aan het wennen ben. Er is zo'n groot contrast tussen Bali en Zuid-Afrika, maar ook t.o.v. Nederland. De afgelopen weken in Bali hebben we amper brood of kaas kunnen kopen in de mini supermarktjes op Bali, dus we sprongen een gat in de lucht toen we hier de (mega) supermarkt inliepen en blokken kaas, vers brood en vleeswaren zagen!

De verdeling tussen blank en donker hier naar mijn idee heel voelbaar is. Ik merk dat het niet gebruikelijk is elkaar te begroeten op straat als je huidskleur verschilt, maar wel als je dezelfde hebt. Hoewel ik tegen iedereen vrolijk hallo zeg en dat eigenlijk door iedereen altijd vriendelijk beantwoord wordt, maar niet verwacht.

Ten opzichte van Bali (en Nederland) zijn de dagen hier kort. Wanneer het donker is, is het niet meer veilig over straat te lopen, wat dus betekent dat onze dagen om 19u 'over' zijn. Het wordt dus veel filmpjes kijken en chillen hier!

Los van dit alles is het land prachtig tot nu toe en kan ik niet omschrijven hoe mooi en uitgestrekt het landschap is. Onze Road trip dit weekend was het hoogtepunt, heerlijk auto rijden op een lege snelweg, keihard meezingen met Queen en genieten van het uitzicht! Ik hoop nog veel meer roadtrips te maken en zal jullie zeker op de hoogte houden!

1. Riette Lubach:
    10 mei 2017
    Hoi lieverd, super om je te kunnen volgen. Bijzonder om het verschil tussen de landen te ervaren! Bedankt! Veel liefsxxxxxx
  2. Geke & Guus:
    11 mei 2017
    Leuke blog weer, je schrijft leuk! Doen jullie rustig aan met de wijn? Straks wijnbelly!!